Makovecz Imre emlékezete – 2011.10.14.
1./ Vannak olyan találkozások, melyek kitörölhetetlen nyomot hagynak életünkben. Ilyen találkozás volt számomra Makovecz Imre. Fizikai valójában sosem találkoztam vele, de szellemiségével annál többször. Ő a saját nyelvén – az építészet nyelvén – mondta el mindazt, amit egy költő a szavaival, egy színész vagy zenész a játékával mond el. A farkasréti temető róla elnevezett Makovecz-termét – ahol őt is felravatalozták – gyakran látom; kétszer is megcsodáltam a paksi templomot, a piliscsabai Pázmány Péter Katolikus Egyetem auditóriumára mindannyiszor rápillantok, amikor Esztergom felé megyek. A legmélyebb hatást mégis a százhalombattai templom tett rám, melyet jó tíz éve tekintettem meg, amikor meglátogattam az azóta elhunyt Mits János plébánost.
Mire tanított engem Makovecz Imre a százhalombattai templomával? Két gondolatra. Az egyik, hogy a papnak azonosulnia kell azzal az emberi környezettel, melyben él. A másik, hogy a papnak azonosulnia kell Istennel, akit szolgál. Ezt a két gondolatot továbbította nekem a százhalombattai templom és a vele szervesen összeépített paplak.

A paplak a templomtól balra eső egyik halom alatt épült fel. Felül, a halom közepén egy óriási kör alakú nyílás van, ezen süt be a nap a belső udvarba. Erre a kör alakú udvarra nyílik minden ajtó és ablak. A pap tehát ha kinéz az ablakán, csak a belső udvart és fölötte a nyíláson át az eget látja. Ebből Makovecz Imrének azt a gondolatát vélem felismerni, hogy a pap égre néző ember legyen. Másképpen fogalmazva: a papnak azonosulnia kell Istennel.
Megdöbbentő, mennyire aktuális üzenete van ennek a paplaknak. A halomban lakó papnak nincs kilátása az utcára, a külvilágra; egyedül Isten egére van kilátása. Mintha csak azt akarná ezzel mondani, hogy a pap ne legyen világias – és ami tőle elválaszthatatlan -, ne legyen anyagias! A pap égrenéző, istenkereső ember legyen! Pál apostol hasonlóan fogalmaz: „Csak ne a láthatóra, hanem a láthatatlanra fordítsuk figyelmünket.” (2 Kor 4,18)


A százhalombattai templomot meglátva először a torony csúcsán lévő kereszt ötlik szemünkbe. Nem a szokványos gömbből nő ki ez a kereszt, hanem egy bimbóból. Makovecz Imre apokaliptikus korunkban nem hanyatló kereszténységet, hanem egy bimbózó kereszténységet lát. Úgy legyen!